سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/2/26
11:18 صبح

سی شارپ

بدست داوود طالبی اذر در دسته

مقالات سی شارپ » معرفی سی شارپ

 

 

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردم سی شارپ زبان مخصوص و مدرن دات نت است که اولین زبان کاملا شی گرا و مبتنی بر کامپوننت در زبان های خانوادی C است. 

 

 

سی شارپ دستور زبان مشابه ++C دارد که روش برنامه نویسی را در ریزترین نقاط هم شی گرا میداند یعنی برای برنامه نویسی با زبان سی شارپ باید به مقدمات و تکنیک های شی گرایی آشنا باشیم برای شروع کار و برنامه نویسی با سی شارپ ملزومات زیر را تهیه کنید:

  1. در صورتی که به بسته ی Microsoft Visual Studio دسترسی دارید آن را تهیه و نصب نمائید، بدین ترتیب در ساده ترین حالت میتوانید برنامه های سی شارپ بنویسد و به توسعه ی آن بپردازید.
  2. در صورتی که هزینه ی خرید بسته ی گزینه ی 1 را ندارید به سایت مایکروسافت مراجعه و بسته ی dot NET freamwork را دانلود کنید و از Notepad برای نوشتن برنامه ها استفاده کنید که البته این روش را توصیه نمیکنم.
  3. در صورتی که با دو روش بالا مشکل دارید دانلود بسته ی Visual C# Express رو از سایت مایکروسافت به شما توصیه میکنم.

در هر صورت شما به محیطی برای نوشتن نرم افزار ها به زبان سی شارپ نیاز دارید (IDE) که من گزینه ی 3 رو پیشنهاد میکنم. خوب اجازه دهید بیشتر با سی شارپ آشنا شویم:

سی شارپ زبان جدید و محبوبی است که جز زبان های استاندارد قرار دارد و در حال حاضر در نسخه ی 4 قرار گرفته و 77 لغت کلیدی به همراه دارد. این زبان به خاطر دات نت طراحی شده و بیشترین سازگاری را با معماری دات نت دارد و همواره در پشتیبانی از تکنولوژی های جدید پیشتاز زبان های دات نت هست و به دلیل گرامر ساده اش باعث نوشتن کد ها بصورت ساده و کوتاه تر شده .

سی شارپ در مدیریت استثنائات و کار با بانک های اطلاعاتی بصورت زیرکانه ای کد های کوتاه و مطمئنی را برای برقراری و کار با پایگاه های داده ی مختلف تشکیل میدهد که امکان اصلاح و توسعه را برای برنامه نویس به ساده ترین صورت ممکن در خواهد آورد.

اگر برنامه نویس ویژوال بیسیک هستید و قصد مهاجرت به سی شارپ را دارید حتما در ابتدا آشنایی مختصری با ویژوال بیسیک دات نت کسب کنید تا راحتر با معماری دات نت آشنا شوید و اگر صلاح دیدید به سی شارپ وارد شوید هرچند قدرت زبان های دات نت تقریبا یکسان هستند.

 

برای خواندن متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

برای شروع برنامه نویسی سی شارپ چه چیز هایی احتیاج داریم؟

به یک IDE خوب که Visual C# Express 2010 توصیه شد و یک کتاب خوب که انتخاب کتاب یکی از مهمترین بخش های آموزش زبان سی شارپ است.

برای کسانی که قبلا تجربه ی برنامه نویسی دارند کتاب آقای جان شارپ رو پیشنهاد میکنم که از انتشارات مایکروسافت هست و کسانی که به آموزش مقدماتی به پیشرفته نیاز دارند کتاب دیتل رو پیشنهاد میکنم قابل ذکر هست یادگیری زبان سی شارپ فقط و فقط از روی کتاب کار بسیار مشکل و در برخی مباحث امکان پذیر نیست و سعی کنید از یک استاد خوب استفاده کنید.

 

برای برنامه نویس شدن باید برنامه نویس باشد یعنی مفاهیم برنامه نویسی را به روش صحیح و مهندسی یاد بگیرید و سعی به نوشتن برنامه های مختلف داشته باشد تا به هدفتان برسید .

در آینده به مباحث مقدماتی و پیشرفته ی سی شارپ خواهم پرداخت...